close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כבוד הלחם

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יגאדר אתשעד13/02/2014

שאלה:

שלום הרב, חיפשתי בכמה מקומות ולא הבנתי ואני אשמח אם תוכל לכתוב את ההלכה היבשה לגבי מה עושים עם לחם זרוק על הרצפה. תודה!

תשובה:

צריך להניח אותו בצורה מכובדת בצד. פעמים רבות ניתן להניח אותו על הפח עצמו, כי יש אנשים רבים שאוספים.
אם צריך לזרוק בפח, ניתן פשוט לשים בשתי שקיות ולשים בפח. 
תשובות נוספות בנושא-
עקירת עצי אוייב בזמן מלחמה
אני סבור שהוא רלוונטי לגבינו לגבי גרימת נזק לשטחים של האוייב ללא מטרה. יש מדיניות מלחמתית כזו, שקרויה "אדמה חרוכה" ואני חושב שהיא אסורה על פי התורה אם אין סיבה אמיתית לכך.
אני סבור שהמצב ביהודה ושומרון הוא לא מלחמה של ממש, אולם יש בו מצבים של מלחמה, ולכן לעיתים יש מקום להשמדת עצים, נניח אם יש סיכוי שיסתתרו שם מחבלים, יצאו משם פיגועים וכדומה... במקרים אחרים זה יהיה אסור להשמיד עצים.
נטילת ידיים עם תחבושת
על פי דברי חכמים כאשר אנו נוטלים ידיים המים צריכים להגיע לכל כף היד (ולכן גם יש כמות מסויימת של מים שבה חייבים להשתמש). חכמים גם קבעו שלנטילת ידיים יש את אותם חוקים של טבילה, וביניהם ההלכה שקובעת שאם יש חציצה על היד היא מפריעה לנטילה. אולם כחציצה מוגדר דבר שמפריע לאדם שנוטל את ידיו... לכלוך, שמן או משהו אחר שהאדם רוצה להוריד אותו בהזדמנות הראשונה.
על פי זה תחבושת או פלסטר אינם אמורים להוות חציצה, שהרי האדם רוצה שהם ישארו על היד שלו והוא לא מעוניין להסיר אותם! ולכן יש ליטול את שאר היד ולהשאיר את איזור התחבושת כמו שהוא מבלי ליטול אותו. צריך גם להיזהר שהמים לא יגעו בתחבושת/ פלסטר ויחזרו ליד, כי הם עלולים לטמא אותה. לכן מה שצריך זה ליטול את השטח שלא מכוסה בתחבושת, אם התחבושת מכסה את כל היד, יש לעטוף את היד בבד ולאכול כך, מבלי ליטול.
דיני טהרה
אין אפשרות לטבול לפני הזמן, אפילו ביום שישי ביום אי אפשר, לפני הטבילה חייבים להיות שבעה נקיים שלמים. לכן הפתרון היחיד במצב כזה הוא או לשקר, שזה מותר ואפילו די חובה במקרה של צניעות, או לדחות את הטבילה ליום אחר, שזה דבר לא רצוי. להקדים את הטיבלה או לחילופין לטבול ביום אי אפשר. האם אתם לא יכולים לוותר על הביקור אצל הוריך בשבת הזו? אם זה עוזר, ניתן לקיים את הטבילה מיד לאחרי השקיעה בערב שבת, ואז לא להיכנס הביתה עד אחרי צאת הכוכבים, או לחילופין שאתה תצא מהבית עד אחרי צאת הכוכבים, אבל חייבים לחכוצת לפחות לבין השמשות.
כניסת שבת בהדלקת הנרות
כן, מבחינה הלכתית אשה מקבלת שבת בהדלקת הנרות. למיטב ידיעתי אין בזה הבדל בין ספרים לאשכנזים. אם אשהב לא רוצה לקבל שבת בהדלקה היא צריכה להגיד את זה במפורש, מה שקרוי בהלכה "לעשות תנאי", להגיד- אני לא מקבלת שבת בהדלקה.

הכוונה היא שהנר שלנו, הנשמות שלנו, החיים שלנו, שאושר והמזל שלנו ימשיכו להאיר תמיד.
עשה לך רב?
אני סבור שמותר לך לקבוע לעצמך רב משלך ולשאול אותו ואת לא מחוייבת לגישה של הרב של הוריך. מצד שני, אם מדובר בהנהגות הקשורות לבית של הוריך (נניח- הרב שלך יאמר שצריך לחכות שש שעות בין בשר לחלב ושל הוריך 3, בבית תנהגי כמו שהם נוהגים. כמובן שזו דוגמא קיצונית...).
אני לא רואה בזה בכלל פגיעה בכבוד הורים. 
לכבוד הרב יניב
אני לא נביא ולא יכול לדעת מה צפוי לך בחיים על פי תאריך הלידה שלך או שמך. לגבי החתונה- זה נראה לי בסדר, למה שלא תתחתנו ותתקדמו הלאה? לא נראה שיש מניעה כלשהיא מדבריך...